Add Me Follow Me Follow Me

Kenapa Kita Perlu Senyum?^_____^

Posted by Mira Rasidi | 03 April 2012 | 6 Comment
If you see someone without a smile...Give them one of yours!..AHAK~~

Kadang-kadang....
Mereka lebih suka menanti senyuman daripada kita berbanding mereka yang memulakannya.
Senyuman daripada kita adalah sesuatu anugerah yang terindah bagi mereka.
Hal ini demikian kerana senyuman yang ikhlas daripada kita itu akan memberikan kebahagian kepada mereka.
Senyuman yang jujur daripada kita itu akan merubat segala kelukaan yang sedang melanda mereka.....


Betollah kata orang,Senyuman yang ikhlas & jujur itu kadang-kadang menjadi penawar kepada yang sedang berduka.

Malah.Dengan permulaan senyuman daripada kita ada jugak yang cuba mengorak langkah untuk mengenali kita dengan lebih rapat tidak kiralah sama ada untuk dijadikan sebagai seorang teman ataupun pasangan hidup.Weeeee!!^ ^

Ehem. Tanpa senyuman yang indah menghiasi dibibir,mungkin kita  akan disalah anggap.
Ahak!Sebagai buktinya,cikmeera sendiri pernah merasakan detik itu .Uishh!Itulah dikatakan kita hanyalah manusia biasa.Tanpa disedari kita telah menyakiti hati individu lain.
Sorry kepada individu yang pernah merasakan sedemikian.Bukan niat di hati ini nak bertindak sebegitu...~~
Namun, segala hal yang disalah anggap itu hanya bisa ditangani dengan satu  penjelasan kepada mereka yang berasa terguris .^ ^.Berterus terang & memberi penjelasan adalah satu jalan yang baik kan??Alhamdulillah.Semuanya kembali pulih..:))).


Tapi janganlah dok senyum sepanjang masa pulak.Karang orang kata G***+Tak BE*** .MUahahah.Berilah senyuman mengikut situasi & keadaan yee...Itu lebih baik.:)).Janganlah time orang tu tengah sedih-sedih kita dok tersengih-sengih kat dia .Confirrn show kungfu percuma dari dia.Kehkeh.
 Okeyh-2.Jom kita tengok jenis-jenis senyuman jap>>>  
Senyuman sinis/ego.Aha!Senyuman ni jangan diikot-ikot.Boleh bagi yang lain rasa sakit hati+nak sepak muka kita jer...(Peringatan untuk diri sendiri & kamu-kamu jugak.ehek) 
Senyuman Ketabahan.Senyuman dari seorang yang sedang menghadapi masalah tapi membuktikan ketabahannya dengan mengukir senyuman.(Adakah aku jugak pernah dalam kategori senyum ni ha?Fikir jap.Huhu) 
Senyuman Tegar.Seseorang yang tetap tersenyum walaupown sedang menghadapi masalah.Hal ini kerana dia mempunyai kekuatan+kekuatan+kekuatan dalam menghadapi setiap masalah.(Awesome senyuman ni kan?) 
Senyuman tulus/ikhlas/jujur.Datangnya dari hati untuk membahagiakan,menghormati & memuliakan seseorang.(Senyuman yang begitu sempurna)

    Ohyeee....Untuk pengetahuan readers & kamu2 jugak....
    Senyuman juga mempunyai pelbagai manfaat kepada kesihatan, penampilan dan juga sosial.
    Menurut kajian saintis, senyum dan ketawa adalah salah satu senaman berbentuk joging dalaman di mana ianya dapat merangsang seluruh tubuh dan memberi manfaat kepada sistem saraf. Selain itu, kajian juga menunjukkan, seseorangg yang tersenyum dan ketawa sebanyak 100 kali dalam tempoh 24 jam akan mendapat manfaat kardiovaskular seperti bersenam selama 10 minit. Ini adalah kerana semasa ketawa dan tersenyum, kadar tekanan darah dan dengupan jantung akan meningkat.


    So.So.So.Kenapa Kita perlu senyum????
    Dapat mengurangkan Stress.  
    AHA.Bagi yang tengah stress tu,senyum cepat2 okeyh.InsyaAllah...:))    
    Dapat meningkatkan sistem imun. 
    Menurut kajian,Senyum boleh hilangkan batuk & selsema..Woo!Betol ke ni?.Tak payah makan ubat la yerk.Senyum jer lah lepas ni...:)  
    Menurunkan tekanan darah. 
    Kalau kita senyum.Tekanan darah akan lebih rendah.Kalau kena darah rendah macam mana pulak?Sebaliknya kah?Hihik  
    Awet muda. 
    Oyeah!Memang tak boleh nak dinafikan.Kalau senyum jer,otot-otot muka turut bergerak.Senyum selalu okeyh.Aha yang ni kene jaga-2 sikit.Pandai-2 korang cover yee.Takot seperti kata-kata cikmeera di atas tadi.Hekhek. 
    Wajah berseri-seri. 
    Perhiasan yang paling sempurna. 
    Senyum adalah ubat.  
    Ehem...:)
    Kelihatan Sukses.  
    Diri terselah lebih berkeyakinan.(Iyelah.Kalau muka ketat jer nampak kurang berkeyakinan kowt.hihi) 
     Berfikiran Positif. 
    Mungkin sukar untuk kita senyum kalau fikirkan perkara buruk. Hmm.Kalau senyum, tubuh akan terima isyarat bahawa 'Hidup Lebih Baik'.  
    Menarik. 
    Wah!Boleh menarik perhatian orang jugak yerk^ ^ .(Cepat-2 ambil peluang ni.Kot2 la ada yang menusuk ke kalbu ke kan.Hihik)
    Sedekah. 
    Yup..~~Satu sedekah okey^^  
    Tak sombong.  
    Aha.Semestinya kalau kita senyum.Hilanglah kata-kata sombong kepada kita.InsyaAllah..




    P/s:Yezza!Thats Y lerr...Kenapa kita2,kamu2 perlu senyum yerp...:)..Senyum.Tak perlu kata apa-apa.Lalala~~



    6 comments:

    misz uzmy said...

    yerr setuju..SENYUM laaa sebelum cop SOMBONG melekat kat diri sendiri..

    (^_____^)

    annie said...

    senyum, tak perlu kata apa2. =D

    ciksukaberangan said...

    ^_____________^ (Y)

    Cikmeera said...

    oyey..senyum lebar2 yer smua..^_____^

    yaya c domo said...

    haha... patutlah kawan2 suka ejek sya mau awet muda.. rupanya sy pensenyum sedunia.. hehe

    Cikmeera said...

    @yaya c domowah..cayalah!..heheh